الثلاثاء، ٢٥ ديسمبر ٢٠٠٧

تعرية الذات ( لعبة السيبان )


هل جربت يوما أن تترك نفسك على طبيعتها دون تحكم أو قيود من داخلها، هل رأيت نفسك يوما ما من الداخل بخلاف ما يراك الآخرون ، هل جربت أن تعرى ذاتك أمام ذاتك، هل تعلم أن بداخل كل إنسان منا مارد عظيم يسمى الجنون ، هل أخرجت هذا المارد يوما ما، وتركته يتحكم فيك بعض اللحظات، والآن سنلعب سويا لعبة نخرج بها هذا المارد للحظات لتتعرف على ما داخلك كانسان حر دون أي قيد أو شرط
والآن اقرأ العبارات الآتية بتمعن مع محاولة إكمالها بكامل تفكيرك دون قيود:

- يا خبر دانا لو سيبت نفسي يمكن..........
- لو عارف إن في حد يستحملني يمكن اقدر اسيب نفسي وساعتها.........
- اسيب نفسي بتاع إيه .......
- سيبان بسيبان دانا ممكن انى.......
- حتى في الحلم ما بقدرش اسيب نفسي على راحتها لحسن........
- سيب انت الأول وأنا ساعتها..........
- أنا مش ممكن اسيب نفسي إلا لما اعرف إن..........
- اللي منعني اسيب نفسي هو.............
- لا يا عم دا أنا لامم نفسي بالعافية، بس دا ما يمنعش انى ...........
- لازم اعرف انت فين وانت مين قبل ما اسيب ما هو برضه ......

والآن وبعد إكمال العشر عبارات السابقة وبعد أن تسيب نفسك لنفسك تستطيع أن تبنى فكرة لا باس بها عن داخلك وعن ذاتك كانسان وعندها ستعلم أن من نعم الله علينا هي قدرتنا على تحكمنا في ذاتنا أمام ذاتنا وأمام الآخرين

اسأل الله أن ينفعنا جميعا



ملحوظة: العبارات السابقة ماخوذة من الدكتور الرخاوى

هناك تعليقان (٢):

أمير القلوب يقول...

أخي الحبيب
د.أيمن
الحقيقة الواحد ساب نفسه كتير بس مش
ذاتك أمام ذاتك دي أعتقد عندها أمسك في نفسي أحسن ومش أسيبها أبداً
حياك الله

محمد النجار يقول...

ملحوظة
العبارات السابقة
مأخوذة من عادل الفار
بس الرخاوى مش عنده الأمانة بتاعتك دى
يا عم ايمن